Jak branża e-commerce może wpływać na rynek kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek? Dowiedz się, jak najlepiej wykorzystać ten potencjał.
E-commerce w Polsce wciąż rośnie. Potwierdzają to liczne badania i raporty, w których analizuje się nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również zmiany trendów, kanały sprzedaży etc. Jednak zarówno polscy, jak i europejscy analitycy przewidują wyhamowanie tej tendencji wzrostowej, przy zachowaniu objętości wartościowej tego rynku. Nie dotyczy to całości rynku, tylko jego poszczególnych branż. Tezę tę można poprzeć wiedzą o przeciętnej długości działania sklepów internetowych dzielonych według branż/kategorii oraz obserwacją działań największych graczy rynku, także platform resellingowych.
Jeśli wziąć pod uwagę outsourcing usług logistycznych, którego synonimem jest fulfilment, to wskazanie zależności, które mogą/ powinny ewoluować może być zadaniem trudnym, ale nie niemożliwym do wykonania.
Usługi logistyczne mają zwykle formę ramową, określoną i w gruncie rzeczy powtarzalną. Ich realizacja oczywiście zależy od firmy, ale możemy przyjąć, że osią działania jest m.in. magazynowanie, przygotowanie przesyłek (paczkowych, paletowych, z elementami VAS i innych), obsługa zwrotów/reklamacji oraz zarządzanie płatnościami.
Jak wykorzystać ten potencjał w e-commerce?
Jako przykład posłuży nam branża KEP (rynek kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek – przyp. redakcja). Wiele firm kurierskich osiągnęło swoje granice możliwości: bardzo późne godziny odbiorów kurierskich, praca dwuzmianowa nawet w soboty, samochody kurierskie całodobowo oczekujące przy rampie na paczki danego klienta firmy logistycznej. Jednak trwają zaawansowane prace nad bardzo użytecznymi aplikacjami dla klientów, które mają poprawić ten proces. Nie jest frazesem twierdzenie, że usługa, która dziś jeszcze wyprzedza potrzeby rynku e-commerce (jako całości), za chwilę będzie sama wyprzedzona przez oczekiwania rynku, które w znacznej mierze zostaną ukształtowane przez klientów naszych klientów.
Logistyczny medal ma dwie strony, zależności i potencjał nieco inaczej będą pojmowały firmy logistyczne, patrząc na swoje wnętrza i oferty konkurencji, zupełnie inaczej konkurencyjność będą pojmowali z kolei klienci e-commerce.
Co klienci e-commerce cenią najbardziej?
Elementem, który może przeważyć szalę, jest czytelność/transparentność samej usługi, a w konsekwencji jej ceny. Natomiast lokalizacje magazynów, wielkość parków i liczba pracowników mają mniejsze znaczenie. Klienci e-commerce cenią nad wszystko bezpośredni, nieco nieformalny kontakt z firmą logistyczną, dlatego wartością dodaną jest po prostu ciekawa komunikacja prowadzona z rynkiem e-commerce, także w ramach konferencji, warsztatów i innych form edukacyjno-towarzyskich.